Nuoret

Suomen Elintarviketyöläisten Liitossa on iso joukko nuoria selliläisiä eli elintarvikealalla työskenteleviä alle 35-vuotiaita. Heitä on liiton jäsenistä neljännes. Nuoret jäsenet myös toimivat aktiivisesti liitossa. Heitä löytyy kaikkialta liiton toiminnasta: työhuonekunnista, työpaikan luottamushenkilöistä, ammattiosastoista, jaostoista, liittovaltuustosta...

Nuoret järjestävät SEL:ssa myös omaa nuorille tarkoitettua toimintaa. Liiton nuorisotoiminnan kautta on helppo tutustua oman alansa ihmisiin ja löytää mielekästä tekemistä vapaa-ajalla. Samalla voi huomaamattaan ajautua ammattiyhdistystoimintaan syvemmällekin, jolloin vaikutusmahdollisuudet oman työpaikan ja koko alan työoloihin, palkkaukseen ja muihin työehtoihin kasvavat.

Liiton koko maan kattavasta nuorisotoiminnasta vastaa valtakunnallinen nuorisojaosto. Alueiden nuorisotoiminnasta vastaavat aluejärjestöjen nimeämät nuorisotyöryhmät. Mukaan toimintaan pääsee ottamalla yhteyttä oman alueen nuorisovastaavaan, omaan ammattiosastoon, aluetoimistoon tai liiton nuorisovastaavaan.

Valtakunnallisina tapahtumina nuoret järjestävät vuosittain risteilyn, Koivikkoranta-festarit liiton omassa lomapaikassa Kangasniemellä ja sählyturnauksen. Myös liiton järjestämille kesä- ja talvipäiville osallistuu runsaasti nuoria jäseniä.

Opiskelijajäsenyys

Elintarvikealaa ammattillisessa oppilaitoksessa opiskeleva voi liittyä SEL:n opiskelijajäseneksi. Opiskelijajäsenyys on maksuton. Opiskeluaikana tehdyistä palkkatöistä kannattaa maksaa liiton jäsenmaksu (joka sisältää työttömyyskassan jäsenmaksun), sillä opiskeluaikanakin tehdyillä töillä kerryttää oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Liity opiskelijajäseneksi täältä.

Mukaan nuorisotoimintaan pääset esimerkiksi osallistumalla nuorten tapahtumaan tai ottamalla yhteyttä oman alueesi nuorisovastaavaan. Yhteystiedot saat oman alueesi aluetoimistolta. Nuorisotoiminta on avointa kaikille liiton alle 35-vuotiaille jäsenille.